23948sdkhjf

Swipp-ejer ærgrer sig over timing

Swipp blev aldrig en succes. Timingen var forkert, siger formanden for Swipp, der nu lader bankerne bag gå.
Mobilbetalingsløsningen Swipp nåede aldrig at blive en succes hos de danske bankkunder, der i stor stil har brugt Danske Banks Mobilepay i stedet.

Nu har bankfællesskabet bag Swipp opgivet projektet og lader sine medlemmer - omkring 70 banker - gå til Mobilepay, hvis de lyster.

Det gør blandt andre Jyske Bank, Nykredit Bank og Sydbank.

- Det har bestemt ikke været en fejl, at vi lavede Swipp. Alt sådan noget her, det handler ofte om timing. Og den var ikke optimal.

- Men den teknologi og de tanker, der var i Swipp, de har bestemt en værdi. Og den tager vi med over i MobilePay, siger Jesper Schiøler, formand for Bokis, en sammenslutning af banker, der stod bag Swipp.

Swipps nedtur blev for alvor cementeret tidligere i år, da Nordea forlod samarbejdet. Senere meldte Jyske Bank ud, at man gjorde det samme.

Samtidig begyndte der at komme historier om, at Swipp var dyr for bankerne og kostede dem et trecifret millionbeløb.

Den virkelighed ligger bag Bokis' beslutning om at opgive projektet og lade bankerne blive kunder hos MobilePay i stedet.

- Vores kunder har talt, og Mobilepay er det mest udbredte system. Det har vi taget konsekvensen af, siger Jesper Schiøler.

De mange banker, der er med i Bokis, vil nu blive kunder hos MobilePay. De kan indgå i såkaldte distributionsaftaler med løsningen, så de kan sælge den til deres erhvervskunder.

Mobilepay vil stadig være 100 procent ejet af Danske Bank. MobilePay vil dog blive udskilt fra Danske Bank til et separat selskab.

- Det er meget centralt for os, at vores kunder bliver beskyttet. Så ingen banker, hverken Danske Bank eller andre, får adgang til databaserne og transaktionshistorikken i MobilePay.

- Så vores kunder bliver hegnet ind. Det har været væsentligt for os, siger Jesper Schiøler.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094